Tram en Bus

De metersporige geelectrificeerde tramlijn tussen Haarlem en Zandvoort kruistte de spoorlijn Haarlem-Leiden net ten noorden van het station Heemstede-Aerdenhout en mede door de nieuwbouw in 1957/1958 moest het zichtbepalende tramviaduct worden gesloopt.

Tramlijn werd door de ENET (Eerste Nederlandsche Electrische Tramweg Maatschappij) geopend op 3 Juni 1899 en was hier ter plaatse dubbelsporig maar het tramviaduct was enkelsporig uitgevoerd en had dus strengelspoor. Eerst volledig op Heemsteeds grondgebied maar per 1 Mei 1927 deels in Haarlem en Heemstede (Haarlem anexeerde deel van Heemstede).


ENET-Tram kruist het spoor anno 1903.
Ansichtkaart met orginele sloot welke hieronder is vervangen voor Hiachinthenvelden (collectie W. Drommel).



Zie de verschillen... (collectie W. Drommel).


Spoorbrug nog voor electrificatie spoorweg (collectie W. Drommel).


Tramviaduct in de sneeuw Foto J.van Harten. Kijkend naar het zuiden, datum plusminus 30-er jaren [had-321].


Op verzoek van de spoorwegmaatschappij HIJSM is het tramviaduct zo gebouwd dat electrificatie van de spoorlijn vrij gemakkleijk zou kunnen plaatsvinden... electrificatie spoorlijn 4 April 1927 (en toen zag tramviaduct er nogal anders uit !).


Hulpspoor met in de verte nog de trambrug in de zomer van 1956 (foto: F. Harm / HVHB) [had-242].


Voltage was 550-650 Volt, bijnaam tram was De Kikker ivm grote koplampen, groene kleur en schommelende verschijning... zie voor uitgebreide beschrijving artikel op Wikipedia.


Hier staat nu het AWBZ gebouw,net op Haarlems grondgebied. Foto J.van Harten. Datum plusminus 1957 [had-320].


Frequentie van de tram was 3 x per uur (20 minutendienst) en met fraai strandweer meer trams te bespeuren. In 1947 was er het meest succesvolle jaar voor de tram...ooit was deze lijn de best draaiende tramlijn van Europa !!!
Enkelsporige trambrug, 1957 net voor de sloop. J van Harten foto. [had-323].

Halverwege de 50-er jaren wilde Amsterdam en ook Haarlem de tram weg uit de stad ivm toenemende drukte van het autoverkeer alsmede fietsers en andere weggebruikers. Zo geschiedde het dat de NZHVM de tramlijn ging verbussen en een gedenkwaardig afscheid was er dan ook op 31 Augustus 1957 dmv een speciaal gecomponeerd afscheidslied en druk bezochtte allerlaatste rit met de tram.


J van Harten is fotograaf (?) Foto uit de 30-er jaren vanaf de Spoorzichtlaan gezien. [had-322]



Tekening van tramviaduct, mmv Modelbouw Informatie Centrum. [had-909]
Vanaf 1 September 1957 is men rap begonnen met slopen van het tramviaduct ivm verhogen van de spoorlijn en bouwen van het nieuwe NS station.

Opvallend feit is dat buslijn 80 Zandvoort-Amsterdam Marnixstraat al vele jaren de voormalige tramlijn volgt of er vlakbij rijdt (zoals in Bentveld en Aerdenhout).

De oude trambaan is nu een druk bereden fietspad,in 1990 nog beter gemaakt door Bentveldse deel geschikt te maken voor fietsers. Heemsteedse stukje deel trambaan heet Zeekoetenpad en op Haarlems grondgebied staat al vele jaren het AWBZ gebouw (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten); voorheen braakliggend land en vanaf eind 70-er jaren dit kantoorpand wat al weer enige jaren een tijdelijke invulling heeft mbt startende bedrijven. Zal spoedig worden gesloopt en ter plaatse..op oude trambaan..! worden huizen gebouwd (dat zijn de plannen!) Tussendoor enkele unieke foto's van het tramviaduct alsmede luchtfotografie...daarin is ook weer de woonwijk ten westen van het station te zien; zie ook west.stationhad.nl voor meer informatie.



Vertrek van de laatste rit van de Blauwe Tram in de Spuistraat te Amsterdam, over de grachten, langs de Westertoren, via de Amsterdamse poort te Haarlem naar Zandvoort. Film: Polygoon-Profilti / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.


Luchtfoto van het station uit 1959 toont enkele bussen op die plek.
Foto: Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek. [had-241]


De Bus. Rond 1920 begon de Zandvoortschelaan zich te ontwikkelen in o.a. betere bestrating en dus ook geschikt voor bussen om de treinreizigers verder te vervoeren en om de busreizigers naar de treinen te brengen. Meeste busbewegingen vonden en vinden plaats aan de Zandvoortselaan/Roemer Visscherplein, dus aan de westzijde van het station. In de loop der jaren hebben er heel wat soorten bussen gereden, niet alleen de NZHVM maar ook Connexxion (sinds 1999 heet dat bedrijf zo,vml NZH) maar ook busvervangend vervoer als de treinen niet rijden/touringcarbedrijven zoals Beuk, Hellingman enz.


1960. Had-163. Foto=Postcards from NL.

NZH bus 5432. Rond 1974, foto OV in Boskoop. Had-903 Oostzijde van het stationsgebouw/Leidsevaartweg. NZH bus 1059. 1974. OV in Boskoop. Had-904. Oostzijde stationsgebouw/Leidsevaartweg. NZH bus 5417. 1975 OV in Boskoop Had-905 Oostzijde station,Leidsevaartweg.


HAD-2260 Foto Ton Dieben. Lijn 4 naar Oosterduin(Aerdenhout)en lijn 71 naar Parkwijk(lees Schalkwijk,dan Valkenburgerplein,Raadhuis Heemstede,station HAD,dan via Leidsevaart naar station HLM en daarna naar Bloemendaal en Santpoort(station)). Foto toont fraaie situatie van 2 NZH bussen aan Leidsevaartwegzijde midden in de 70'er jaren.


HAD-2261 Foto Ton Dieben. Helaas niet goed te zien welke buslijn...medio 70'er jaren aan de westzijde station/Zandvoortselaan. Te fraai om niet te tonen, dus bij deze-informatie welkom over deze bus/buslijn Station ?


HAD-2262 Foto Ton Dieben. NZH buslijn 71 met bestemming Schalkwijk (een oostelijke wijk van Haarlem gebouwd rond de 60'er jaren) en net aangeschoven bij oostzijde station... vele tientallen jaren lang stopten hier de lijnbussen der NZH.


HAD-2263 Foto Ton Dieben. Station..is de bestemming van deze bus, helaas is lijnnummer moeilijk leesbaar. Midden 70'er jaren op foto gezet door Ton Dieben.


HAD-2264 Foto Ton Dieben. 2e helft van de 70'er jaren gefotografeerd aan oostzijde station, NZH buslijn 71.


HAD-2265 Foto Ton Dieben. Luxe versie van de reguliere bus van de NZH, let op de voorruit en ook de bumper,gehele bus is wat luxer dan normaliter. Lijn 71 naar Schalkwijk. Foto ongeveer 1977.


1997. NZH bus lijn 4. Tijdens verbouwing NS loket naar Wizzl,najaar 1997 dus. Had-175. Foto=Stations in de Benelux


Connexxion Lijn 4,zaterdag 15 Oktober 2011. Foto Gertjan Stamer.Had-1226.


Connexxion lijn/bus 3,zondag 16 Oktober 2011.Foto Gertjan Stamer. Had-1247.Vanaf zondag 11 December 2011 niet meer hier rijdend...


Busvervangend vervoer van NS gaat via touringcarbussen en achter Connexxion bus 3 staat er 1 te wachten...weekend van 17/18 September 2011(vervanging spoorbrug over Westelijke Randweg).Foto Gertjan Stamer. Had-1006.


Busvervangend vervoer van de NS. Deze rijdt naar Leiden Centraal station en stopte ook bij stations Hillegom en Voorhout,ruim 50 minuten durende luxe bustocht die de reiziger de Bollenstreek op een heel andere manier toonde ! Had-1008. Foto Gertjan Stamer. Oktober 2011.


Connexxion is er sinds 1999 en was de opvolger van de bekende NZH. Die Connexxionbussen waren in de beginjaren volgeplakt met reclame....2e helft van het eerste decennium van de 21e eeuw gelukkig weer verdwenen. Af en toe nog wel eens een reclamebus dus...lijn 3, woensdag 30 November 2011. Foto Gertjan Stamer. Had-1328.


Connexxion buslijn 80 Zandvoort-Amsterdam Marnixstraat volgt nog steeds bijna identieke route van de tram Zandvoort-Amsterdam,komt alleen neit op NS station Haarlem, echter wel op het voormalige bolwerk van tramlijnen-de Tempeliersstraat. Chauffeur is vergetn het display aan zijkant en front te veranderen...Foto Gertjan Stamer,woensdag 30 November 2011. Had-1329.


Connexxion buslijn 80....Amsterdam Marnixstraat>Zandvoort busstation(Louis Davidsstraat). Woensdag 30 November 2011,foto Gertjan Stamer. Had-1330.


Kruisende bussen op een doordeweekse woensdag 30 November 2011 aan oostzijde station. Foto Gertjan Stamer,Had-1332.


Bushalte aan Leidsevaartwegzijde nabij het station geeft vaak inparkeerproblemen door fout parkeren van luxe auto's zoals hier goed is te zien-een lijnbus kan er zo niet doorheen. Foto Gertjan Stamer,woensdag 30 November 2011. Had-1332.


Connexxionlijn 4, Ymuiden aan Zee,op werkdagen een halfuursdienst en avonden en op zon-en feestdagen sinds einde zomer 2011 een uursdienst geworden. Vanaf zondag 11 December 2011 een uursdienst ook op werkdagen en alleen maar rijdend tussen Haarlem en De Glip. Foto Gertjan Stamer,woensdag 30 November 2011. Had-1334.


De nieuwe dienstregeling voor Connexxion - lijnen in de regio en dus o.a. Heemstede. Overzicht uit de Heemsteedse Courant 30 November 2011. Had-1338.


HAD-1393 Na December 2011 stoppen alle Connexxionbussen op westelijk deel Zandvoortselaan,echter vanaf 17 Januari 2012 t/m 1 Maart 2012 weer aan oostzijde station, dit ivm problemen invoegen drukkere laan (had te maken met omleidingen ivm werk kruispunt Herenweg) Foto=18 Januari 2012.


HAD-1400 Haltebord Connexxion met tijdelijke aanduidingen,foto 19 Januari 2012.


HAD-1474 Op 1 Maart 2012 is tijdelijke bushalte weer opgeheven en weken nadien wordt haltebord verwijderd en op 6 Juni 2012 ook haltepaal weg en daarmee is het einde gemaakt voor busstop aan oostzijde station-witte tegels,afvalbak en bank als stille getuige achterlatend.


HAD-1505 Westzijde Zandvoortselaan nabij Cafetaria de Sprinter,11 Maart 2012. Minibusjes Connexxion weer op oude plek,fot toont oude situatie die een paar jaar heeft geduurd...in Juli 2012 verhoging instap naar minibus,blindengeleidestrepen erbij en glazen abri verplaatst....


HAD-1616 Toch stoppen er nog wel eens bussen aan oostzijde station...deze unieke en fraaie bus tgv jaarvergadering in Dreefzicht(Haarlem) en reed enkele malen heen en weer. Foto gemaakt door Boudewijn Deurvorst. Zaterdag 14 April 2012 was deze unieke bus hier om NVBS-leden op te halen en weer te brengen naar het station.


HAD-1665 NS bus van Tata Steel(Hoogovens dus)ivm werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden en voor die ene dag (zaterdag 28 April 2012) businzet.


HAD-1738 Op 6 Juni 2012 is paal verwijderd van Connexxion, dit geeft wel duidelijk aan dat hier geen busverkeer meer wordt verwacht...zo af en toe een unieke bus daargelaten. Afvalbak,bank en witte tegels zijn nog stille getuigen van weleer.


HAD-1812 Begin Juli 2012 worden alvast hekken,borden en schildjes neergelegd bij bushalte aan Zandvoortselaan...vanaf maandag 7 Juli 2012 gaat men betrsating verhogen voor makkelijke instap en zal een ander beeld geven van deze drukbezochte haltes van Connexxion.Foto zondag 8 Juli 2012.