Haltegebouw

Haltegebouw... strikt genomen is Heemstede-Aerdenhout een halte maar gemakshalve wordt het een station genoemd door de bevolking alsmede personeel van de Nederlandse Spoorwegen. De tekeningen en briefwisselingen en andere documenten spreken doch duidelijk over een halte. Let op de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij-aanduidingen en ook op de oude spelling van de Nederlandse taal. Dit digitale boekwerk is met hoofdstuk Haltegebouw bijzonder uitgebreid te bewonderen inclusief bovenstaande zaken maar ook een logboekachtige optekening van allerlei gebeurtenissen op het ,,station" die er toe doen zoals filmopnames, bijzondere gebeurtenissen, verbouwingen, perronverlengingen, spoorvernieuwing, winkelnering in de hal, aanpassingen cq slopen van diverse zaken... te veel om op te noemen.

Niet alleen het gebouw maar ook de perrons, wachtruimtes, het uiterlijk van het gebouw. Niet op deze pagina te zien zijn bijgebouwtjes zoals AKO aan Leidsevaartzijde en VVV gebouwtje aan Roemer Visscherpleinzijde of Rijwielshop en Snackbar De Sprinter, daarvoor zijn aparte hoofdstukken gemaakt, zie de linkerkolom op de Startpagina.


Zomer 1928. Herkomst foto onbekend. [Had-265]


In 1928 worden er eerst tekeningen gemaakt van de nieuwe halte en zijn van architect Schelling.
Het gerucht gaat dat de tunnel onder het spoor later is gebouwd dan de halte... dit is onjuist, het is gelijktijdig gebeurt. Deze halte Heemstede-Aerdenhout opende op 6 Oktober 1928 en ging regulier van start op maandag 7 Oktober 1928, de winterdienstregeling en ook een starre dienstregeling der treinen. Ook te zien zijn tekeningen van de nieuwe blokpost (vroeger seinhuis uit 1911) en tekeningen van het nieuwe privaat uit 1930. Chronologisch gaan we vanaf 1928 verder in de tijd....



Tekening van de diverse gebouwtjes van de nieuwe halte Heemstede-Aerdenhout, ook dwarsdoorsnede van de tunnel nabij de overweg.
Westzijde=Aerdenhout, oostzijde=Heemstede.





Situatieschets en dwarsprofielschets van de nieuwe halte...1928 !!!





Briefwisselingen.


In 1928 zien we ook een vernieuwde blokpost ter vervanging van die uit 1911 (zie periode 1840-1925 voor meer informatie) en zowel de briefwisseling als de uiteindelijke tekening zijn hier te zien.







Leidsch Dagblad 6 oktober 1928 HUA 001 [Had-1098A]


Leidsche Courant 26 september 1928 HUA 001 [Had-1098B] / Nieuwe Leidsche Courant 25 september 1928 [Had-1098C]



Leidsche Courant 10 oktober 1928 (bron: HUA) [Had-1099]

Leidsche Courant 13 oktober 1928 (bron: HUA) [Had-1100]



Zomer 1928, haltegebouwtjes in aanbouw. HUA/KvanGiffen [Had-762].

In 1929 doet men aanvraag voor een goederenbergplaats, deze heeft aan westzijde gestaan (Roemer Visscherplein).







In 1930 een aanvraag/tekening voor privaat nabij Wachtpost 28 en nabij BlpH, ook aanvraag voor een handwasbakje aan westzijde BlpH... inclusief briefwisselingen.







Rond 1940 (nog net voor
WO-2) zag het er allemaal
vredig uit... HUA/NVBS [Had-215]
Stationsgebouwtje en links de Wachtpost 28 kwamen ongeschonden de
Tweede Wereldoorlog door doch verderop in de Constantijn Huygenslaan
werden in 1944 huizen gesloopt aan de spoorzijde en stonden diverse
straten bij station vol met draadversperringen en anti-tankwal bij de
Vondelkade.



Begin 50' er jaren werden files met auto's en fietsers steeds langer en langer... tijd voor verbouwing oftwel
omhoogbrengen van het spoor en nieuw station. HUA/KvGiffen.


Op de volgende pagina gaat het verder, klik hier voor het vervolg.