Tram en Bus
De metersporige geelectrificeerde tramlijn tussen Haarlem en Zandvoort kruistte de spoorlijn Haarlem-Leiden net ten noorden van het station Heemstede-Aerdenhout en mede door de nieuwbouw in 1957/1958 moest het zichtbepalende tramviaduct worden gesloopt.
Tramlijn werd door de ENET (Eerste Nederlandsche Electrische Tramweg Maatschappij) geopend op 3 Juni 1899 en was hier ter plaatse dubbelsporig maar het tramviaduct was enkelsporig uitgevoerd en had dus strengelspoor. Eerst volledig op Heemsteeds grondgebied maar per 1 Mei 1927 deels in Haarlem en Heemstede (Haarlem anexeerde deel van Heemstede).
Frequentie van de tram was 3 x per uur (20 minutendienst) en met fraai strandweer meer trams te bespeuren. In 1947 was er het meest succesvolle jaar voor de tram...ooit was deze lijn de best draaiende tramlijn van Europa !!! |
![]() Enkelsporige trambrug, 1957 net voor de sloop. J van Harten foto. [had-323]. |
![]() Tekening van tramviaduct, mmv Modelbouw Informatie Centrum. [had-909] |
Vanaf 1 September 1957 is men rap begonnen met slopen van het tramviaduct ivm verhogen van de spoorlijn en bouwen van het nieuwe NS station. |
![]() | ![]() | ![]() |
NZH bus 5432. Rond 1974, foto OV in Boskoop. Had-903 Oostzijde van het stationsgebouw/Leidsevaartweg. | NZH bus 1059. 1974. OV in Boskoop. Had-904. Oostzijde stationsgebouw/Leidsevaartweg. | NZH bus 5417. 1975 OV in Boskoop Had-905 Oostzijde station,Leidsevaartweg. |